سخن روز /
ابلاغ شیوه نامه اجرایی ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی و آغاز فرآیند استقرار اتاق های اصناف کشاورزی
1400/09/24

ابلاغ شیوه نامه اجرایی ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی و آغاز فرآیند استقرار اتاق های اصناف کشاورزی


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سی امین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور همزمان با ابلاغ شیوه نامه اجرایی ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی که روز دوشنبه 22 آذرماه جاری با حضور رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور و مشاورین، روسای هیات مدیره نظام های صنفی کشاورزی استان ها، معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری، مدیرکل و معاونین دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد، گفت: می بایست حداکثر تلاش و مساعی صورت پذیرد تا شاهد قوام بخشی ساختار نظام صنفی کشاورزی به عنوان مهم ترین تشکل صنفی بخش کشاورزی باشیم و این ساختار به عنوان بازوی اجرایی بخش دولتی در خدمت بخش کشاورزی قرار بگیرد.

به گزارش پات و به نقل از دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد، دکتر اسماعیل قادری فر افزود: با توجه به اینکه شعار دولت سیزدهم در وزارت جهاد کشاورزی، توجه و اولویت به موضوع امنیت غذایی کشور است و وزیر محترم برای تحقق این امر مهم، توجه خاصی را به صنوف، اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی دارند. لازم است تا با همکاری موثر و هدفمند این شبکه و تعامل دو جانبه آن با بخش دولتی، بخش کشاورزی را به جایگاه شایسته آن در چرخه کلان اقتصادی کشور برسانیم.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف کشاورزی در ساختار جدید، به نوعی دروازه ورود و محملی برای استفاده از جریان دانش و نخبگی در کشور می باشد؛ باید تحلیل و بررسی شود که اتاق اصناف کشاورزی چگونه می تواند دروازه ورود و پلتفرم این موضوع بشود تا بتوانیم از ظرفیت عظیم نخبگان کشور که در حوزه های دانش بنیان فعال هستند استفاده کنیم و اتاق اصناف کشاورزی به عنوان محرک و مولد این جریان توسعه نوآوری در بخش کشاورزی مطرح باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: حضور نظام صنفی کشاورزی در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، اتفاق بسیار مهمی قلمداد می شود و با شکل گیری اتاق اصناف کشاورزی ایران، ارکان این ساختار جدید به عنوان زبان گویای کشاورزان، می توانند موثرتر از پیش در سطح کلان و در سیاستگذاری ها نقش داشته باشند.
این مقام مسئول در پایان سخنان خود اعلام نمود که تعامل و همدلی سازمان مرکزی تعاون روستایی با مجموعه نظام صنفی کشاورزی، آینده بسیار روشنی در افق بخش کشاروزی و برای برنامه های وزارت جهادکشاورزی متصور است و سازمان مرکزی تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی با این تعامل می توانند به تنوع بخشی و ارتقای کسب و کار در بخش کشاورزی و روستایی کشور و تجاری سازی و هوشمند سازی محصولات کشاورزی نائل شوند.

در ادامه جلسه قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور به ارائه برنامه های راهبردی، بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت نظام صنفی کشاورزی کشور در گام اجرای ساختار جدید این نظام وفق اصلاحیه آیین نامه مربوطه مصوب هیات وزیران و همچنین گزارش بررسی موضوع اعمال قانون معافیت از پرداخت بیمه سهم کارفرما برای کارگاهها تا پنج نفر کارگر بخش کشاورزی منطبق با دستور جلسه نشست مذکور پرداخت.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم نظام صنفی اجرای فرآیند ساماندهی است که منجر به نظم بخشی نیز خواهد شد و دفاع از حقوق نیز مستلزم انجام ساماندهی و نظام بخشی خواهد بود.

سپس مسعود عدل طلب مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل های مردم نهاد به تشریح برنامه استقرار اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی ومنابع طبیعی(تصویب نامه 1397/9/25هیات وزیران) پرداخت. وظایف و اختیارات اتحادیه صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، ترکیب هیأت رئیسه اتاق اصناف کشاورزی ایران، ساختار نظارتی نظام صنفی کشاورزی، ترکیب اعضای هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و ساختار نظارتی نظام صنفی کشاورزی از جمله موارد ارائه شده بود.

در ادامه محمدجواد خاکزاد رستمی، مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور ضمن بیان پیگیری های انجام یافته برای اختصاص آرم و نشان های اداری سازمانی اتاق های اصناف کشاورزی شهرستان و ایران، بر تلاش برای ارائه طرح های موثر و کارآمد در جهت رونق و رشد بخش کشاورزی و ارتقای توانمندی های حرفه ای، تولیدی و روزآمد نمودن دانش فنی اعضاء نظام صنفی با توسعه ارائه خدمات فنی، آموزشی، ترویجی و حقوقی کشاورزی تاکید کرد.

در ادامه کامران ساروقی خزانه دار نظام صنفی کشاورزی کشور، گزارش مالی نظام صنفی کشاورزی کشور و بررسی وضعیت حسابرسی مالی و پرداخت سهم پنج درصد کشوری از نظام های صنفی کشاورزی استانی و شهرستانی را ارائه و برخی چالش های در این خصوص را بیان کرد.

‍ در پایان اعضای حاضر در این جلسه به طرح مسائل مربوط و نقطه نظرات خود در خصوص اجرای ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی پرداختند. همچنین در این جلسه از مهندس محمدشفیع ملک زاده رئیس پیشین نظام صنفی کشاورزی کشور با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.
تعداد مشاهده خبر562 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal